Mobile-first indexing چگونه کار میکند، و چگونه روی SEO اثر میگذارد؟
به تازگی چیزهای زیادی درباره Mobile-first indexing به عنوان جدیدترین تلاش گوگل برای ایجاد محیطی مناسبتر برای گوشیهای هوشمند و منعکس کردن روندهای رفتاری کاربران شنیدهایم.
اما هنوز مشخص نیست که این تغییرها چه اثری روی کسب و کارهای عادی دارند.
آیا باید تغییری اعمال شود؟ همه چیز باید از اول نوشته شود؟ یا اینکه موبایل فرندلی بودن سایت کفایت میکند؟
در این مطلب، اصول اساسی "mobile-first indexing"، و آنچه برای پیاده سازیاش نیاز دارید را مطرح خواهیم کرد.
همچنین، به برخی پرسشهای متداول که در مورد mobile-first indexing پرسیده میشود و آنچه که برای تلاشهای SEO ما اهمیت دارد، پاسخ خواهیم داد.
«mobile-first indexing» چیست؟
mobile-first indexing دقیقاً همان چیزی است که از عنوان آن بهنظر میآید.
این اصطلاح به این معنا است که نسخه موبایل وبسایت شما برای آنچه گوگل در ایندکس خود درج میکند، تبدیل به نقطه شروع میشود و در مورد نحوه تشخیص رتبه توسط گوگل، تبدیل به مرجع اصلی میشود.
اگر ترافیک crawlbot سایت خود را بررسی کنید، شاید شاهد افزایش ترافیک از جانب Googlebot Smartphone باشید و معمولاً نسخههای کش صفحات، نسخه موبایل آن صفحهها خواهند بود.
این ایندکس به این دلیل «mobile-first» خوانده میشود که تنها ایندکس موبایل نیست:
برای مثال، اگر سایتی نسخه مناسب موبایل نداشته باشد، همچنان نسخه دسکتاپ آن سایت ایندکس میشود . اما عدم وجود تجربه موبایل مناسب میتواند تاثیری منفی بر رتبهبندی این سایت داشته باشد، و سایتی با تجربه موبایل بهتر بهصورت بالقوه برای جستجوهای از طریق دسکتاپ نیز رتبه بهتری را دریافت میکند.

mobile-first indexing
میتوان اصطلاح «mobile-first» را بهعنوان ارجاعی به این نکته دانست،که نسخه موبایل وبسایت شما نسخه اصلی آن درنظر گرفته میشود.
پس اگر نسخههای موبایل و دسکتاپ وبسایت شما هم ارز باشند (برای مثال اگر محتوای خود را برای موبایل بهینه کرده باشید و اگر از طراحی واکنش گرا استفاده میکنید یا هر دو مورد) این تغییر (بهصورت نظری) نباید تأثیر قابل توجهی در عملکرد سایت شما در زمینه نتایج جستجو داشته باشد.
اما این تغییر نشاندهنده یک حرکت معکوس اساسی در شیوه تفکر گوگل در مورد محتوای وبسایت شما و نحوه اولویتبندی crawling و ایندکس کردن است. به یاد داشته باشید که تا کنون نسخه دسکتاپ بهعنوان نسخه اصلی در نظر گرفته میشد (مشابه یک URLcanonical) و نسخه موبایل بهعنوان یک نسخه «جایگزین» برای مورد کاربرد ویژه تلقی میشد. به همین دلیل گوگل وبمسترهایی که یک سایت موبایل مجزا (با آدرس m.domain.com) داشتند را تشویق به پیادهسازی تگهای switchboard میکرد (که نشاندهنده وجود یک نسخه موبایل دارای URL با یک برچسب rel=alternate ویژه بود). گوگل ممکن است اصلاً زحمت crawl و کش کردن نسخههای موبایل تمامی این صفحات را به خود ندهد، چرا که به راحتی میتواند آن URL موبایل را به جستجوکنندههای موبایل نشان دهد.
Mobile-first indexing از دیدگاه SEO
نگرش به نسخه دسکتاپ بهعنوان نسخه اصلی اغلب در عمل به این معنا بود که این نسخه از دیدگاه سئو و تیمهای بازاریابی اولویت دارد و بهعنوان جامعترین نسخه یک وبسایت تلقی میشود که دارای محتوای کامل، نشانهگذاری دادههای ساختاریافته، hreflang (برچسبهای بینالمللی)، اکثریت backlink ها و غیره هست؛ اما نسخه موبایل ممکن بود محتوای سبکتری داشته باشد یا شامل همان میزان از نشانهگذاری و ساختار نباشد یا هر دو مورد صادق باشد و تقریباً بدون شک همان حجم از backlink ها و توجه خارجی را دریافت نمیکرد.
درباره mobile-first indexing چه اقدامی باید انجام بدهم؟
اولین چیزی که باید بدانید این است که دلیلی برای وحشت وجود ندارد. این تغییر هنوز در ابتداییترین مراحل آزمایشی است و به منظور تأثیر حداقلی، آهسته و به تدریج و تنها در مورد وبسایتهایی اجرا میشود که از نظر گوگل «آمادگی» کافی را برای این تغییر دارند.
براساس راهنمای اخیر گوگل، اگر نسخههای دسکتاپ و موبایل وبسایت شما واکنش گرا یا به عبارت دیگر یکسان باشند، شاید نیاز به هیچ تغییری نداشته باشد (البته با این فرض که از رتبه فعلی خود رضایت دارید!).
با این وجود، حتی اگر سایتی کاملاً واکنش گرا داشته باشید، بهتر است اطمینان حاصل کنید که سرعت و زمان بارگزاری صفحه نسخه موبایل در اولویت بوده و تصاویر و دیگر عناصر پویا برای تجربه موبایل به شکل صحیحی بهینهسازی شده باشند. توجه کنید که در mobile-first indexing، با محتوایی که به علت محدودیت فضا پنهان شده یا در چند تب قرار گرفته است، برخوردی متفاوت با محتوای قابل رویت نمیشود (اتفاقی که شاید در گذشته میافتاد)، چرا که در واقع این شکل از مدیریت فضای صفحه نمایش، یکی از روشهای اصولی در طراحی موبایل است.
اگر یک سایت موبایل مجزا دارید، بهتر است به مطلب زیر توجه کنید:
محتوا:
اطمینان حاصل کنید که نسخه موبایل شما همان محتوای باکیفیت و ارزشمند موجود در نسخه دسکتاپتان را دارد. این محتوا میتواند شامل متن، ویدئوها و تصاویر شود. اطمینان حاصل کنید که فرمتهای مورد استفاده در نسخه موبایل قابل crawl شدن و ایندکس شدن باشند (از جمله صفتهای alt برای تصاویر).
Structured data:
باید برای نسخه موبایل و دسکتاپ، نشانه گذاری (markup) دادههای ساختاریافته یکسانی را در نظر بگیرید. URL های نشان داده شده درون دادههای ساختاریافته صفحات موبایل باید نسخه موبایل آن URL ها باشند. از اضافه کردن دادههای ساختاریافته غیرضروری نامرتبط با محتوای خاص یک صفحه خودداری کنید.
Metadata:
اطمینان حاصل کنید که title ها و description meta های هر دو نسخه صفحات هم ارز هستند.توجه کنید که در دستورالعمل رسمی بهجای «یکسان»، «هم ارز» آمده است، شاید نیاز باشد عناوین نسخه موبایل را بهمنظور کمتر شدن تعداد کاراکترها بهینه کنید، اما اطمینان حاصل کنید که همان اطلاعات و کلیدواژههای مربوط درج شوند.
Hreflang:
اگر در راستای بینالمللی شدن از hreflang=rel استفاده میکنید، توضیحات hreflang برای URL های نسخه موبایل شما باید به نسخه موبایل متغیرهای کشور یا زبان شما اشاره کنند و URL های دسکتاپ باید به نسخههای دسکتاپ اشاره کنند.
Metadata رسانههای اجتماعی:
تگهای OpenGraph، کارتهای توییتر و متادیتای رسانههای اجتماعی دیگر باید همانند نسخه دسکتاپ در نسخه موبایل نیز لحاظ شوند.
نقشههای سایت XML و رسانهای:
مطمئن شوید که تمامی لینکها به نقشههای سایت از طریق نسخه موبایل سایت نیز در دسترس هستند. این مسئله شامل دستورالعملهای رباتها (robots.txt و meta-robots tag های درون صفحه) و سینگنال های اعتماد مثل لینکها به صفحه سیاست حفظ حریم خصوصی میشود.
تأیید اعتبار Console Search:
اگر در Console Search Google فقط اعتبار نسخه دسکتاپ خود را تأیید کردهاید، نسخه موبایل را نیز اضافه و اعتبار آن را تأیید کنید.
App indexation:
اگر برای سایت دسکتاپتان indexation app را فعال کردهاید، خوب است که اعتبار نسخه موبایل سایت را در ارتباط با فایلهایی که توسط اپلیکیشها و غیره باز میشوند، تأیید کنید.
ظرفیت سرور:
اطمینان حاصل کنید که سرورهای میزبان شما میتوانند نرخ crawl اضافه شده را مدیریت کنند.(این مسئله فقط شامل سایتهایی میشود که نسخه موبایلشان روی میزبان مجزایی، مثل m.domain.com قرار دارد).
تگهای Switchboard:
اگر تگهای Switchboard موبایل را پیادهسازی کردهاید، نیازی به تغییر این پیادهسازی وجود ندارد. این تگها باید به همین شکل باقی بمانند.
پرسشهای متداول در مورد mobile-first indexing
آیا mobile-first indexing به یک ایندکس موبایل مجزا صفحات موبایل اضافه میکند؟
در شرایط mobile-first indexing تنها یک ایندکس وجود دارد (همان ایندکسی که گوگل اکنون استفاده میکند). تغییر شرایط به mobile-first indexing یک ایندکس «mobile-first» ایجاد نمیکند، در ضمن یک «ایندکس موبایل» مجزا در کنار یک «ایندکس دسکتاپ» فعال نیز ایجاد نمیکند. بلکه فقط نحوه اضافه شدن محتوا به ایندکس موجود را تغییر میدهد.
آیا mobile-first index اکنون فعال است و سایت من را تحت تأثیر قرار میدهد؟ اگر فعال نیست، چه زمانی فعال میشود؟
گوگل مدتی است که این رویکرد به ایندکس کردن را در مورد تعداد کمی از سایتها که براساس «آمادگیشان» انتخاب شدند، آزمایش میکند. احتمالاً تا اجرای گستردهتر آن فاصله زیادی وجود دارد و در ژوئن ۲۰۱۷، Gary Illyes گفت که احتمالاً تا زمانیکه «به ایندکسی دست یابیم که تنها mobile-first باشد» چند سال طول میکشد.
گوگل همچنین در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۷ در پستی در Blog Webmasters، مطلب زیر را بیان کرده است:
«ما براساس معیارهای بالا، بهصورت مستقل آمادگی سایتها را برای mobile-first indexing ارزیابی میکنیم و هر وقت آماده بودند، آنها را به این روش منتقل میکنیم. این فرآیند برای تعداد کمی از سایتها آغاز شده و تیم جستجو با دقت بر آن نظارت میکند. «ما همچنان در اجرای mobile-first indexing جانب احتیاط را رعایت میکنیم. معتقدیم که اجرای آهسته این روش به وب مسترها کمک میکند سایتهای خود را برای کاربران موبایل آماده کنند و به همین دلیل در حال حاضر زمانبندی مشخصی برای تکمیل آن نداریم.»
آیا گوگل برای تعیین رتبه سایت من تنها از نسخه موبایل آن استفاده میکند؟
mobile-first یعنی در مبحث تعیین رتبه، نسخه موبایل بهعنوان نسخه اصلی در نظر گرفته میشود. هرچند، ممکن است تحت شرایطی نسخه دسکتاپ در نظر گرفته شود (برای مثال، زمانیکه برای یک صفحه نسخه موبایل وجود ندارد).
برای مطالعهی ادامهی مطلب به مقالهی Mobile-first indexing چگونه کار میکند، و چگونه روی SEO اثر میگذارد؟ در سایت پارمیسافت مراجعه کنید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر